Kelemahan ketika mengarang…?

Ketika menanda karangan pelajar, cikgu akan  menemukan beberapa kelemahan yang biasa yang dilakukan berulang kali walaupun sering ditegur dan diberikan tunjuk ajar. Hal ini demikian menyebabkan cikgu kadang-kadang berasa kecewa dan adakalanya menggelegak juga darah di kepala.

Antara kelemahan pelajar ketika mengarang ialah:-

  • Menulis karangan tanpa sebarang perancangan menyebabkan karangan yang dihasilkan tidak tersusun dari segi isi, huraian isi yang tidak lengkap yang tidak menampakkan kematangan berfikir, isi yang diutarakan tidak relevan dan bernas di samping tiada contoh yang sesuai.
  • Terdapat kesalahan bahasa yang mudah dan asas seolah-olah mereka langsung tidak mempunyai asas bahasa walaupun yang paling asas. Contoh kesalahan bahasa yang mudah seperti:-
  1. antara punca-punca > antara punca
  2. di abad ini > pada abad ini
  3. jalanraya > jalan raya
  4. maksima > maksimum
  5. di kalangan remaja > dalam kalangan remaja
  6. ini kerana > hal ini kerana
  • Kedangkalan pengetahuan dalam sesuatu tajuk karangan yang hendak ditulis menyebabkan pelajar gagal mengutarakan idea yang bernas, matang dan bijak.

Pelajar perlulah berusaha dengan bersungguh-sungguh jika mahu karangan yang dihasilkan mendapat markah yang baik. Selain merancang terlebih dahulu sebelum mengarang, kerja-kerja penyemakan juga tidak boleh diabaikan. Pelajar mestilah menyemak hasil karangan dari segi ejaan, penggunaan bahasa agar sebarang kesilapan mudah dapat diperbetul.

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s