Penulis sekadar memanjangkan komen Pencinta Bahasa, Cheras, Selangor yang termuat dalam Berita Harian (Ruangan Surat & E-mel) bertarikh 15 Julai 2009:

Menurut Pencinta Bahasa Cheras, nama-nama seperti Primaya, Avenue 1, Tower Park I & II, Lake Valley langsung tidak menggambarkan sikap dan sifat seseorang anak watan yang ingin mendaulatkan bahasanya.

“Saya meminta Pengurusan UDA Holdings dan UDA Land (Central) untuk merenung kembali perkara ini. Jadilah pemaju yang peka dan prihatin bukan hanya kepada pembangunan fizikal.”

“Dari satu sudut lain pula, apalah nasib bahasa Melayu. Ketika polemik ketuanan Melayu hebat diperkata dan diperdebatkan, di Bandar Tun Hussein Onn pula, bahasa Melayu dipinggir dan terpinggir oleh bangsa dan di tanah air sendiri.”

Penulis bersetuju dengan pendapat Pencinta Bahasa yang berasa hairan dan ajaib dengan sikap sesetengah ‘orang’ kita yang tidak begitu peka dan kurang memiliki sikap patriotik terhadap bahasanya. Agaknya inilah yang dikatakan sebagai kesan ‘penjajahan minda’?

Penulis …..??????

Advertisements