Kata di atas berasal daripada kata ‘temu’ dan apabila diberikan imbuhan tertentu akan mengubahkan makna atau maksudnya. Lihat contoh di bawah:-

  • bertemu (1) bermaksud berjumpa dengan, bersua dengan, tersua dengan; dia berjumpa dengan anak muda itu ketika pergi kenduri.
  • bertemu (2) bermaksud berhadapan muka dengan, bersemuka; Lebih baik aku bersemuka dengan Pengetua daripada bersemuka dengan Cikgu Ali.
  • menemui membawa maksud bertemu dengan, berjumpa dengan (orang); Saya pergi menemui Cikgu Ali untuk bertanyakan soalan. Menemui juga membawa maksud menziarahi, melawati, mengunjungi, pergi bertemu dengan.
  • menemukan pula membawa maksud berjumpa dengan barang yang dicari, mendapati; Ali telah menemukan dompetnya yang hilang, Mereka telah berjaya menemukan kanak-kanak yang hilang itu.

JADI berdasarkan maksud atau makna kamus yang diutarakan di atas, maka penggunaan kata menemui / menemukan dalam ayat-ayat di bawah adalah SALAH sama sekali:-

  1. Emak telah menemui barang kemasnya yang hilang pagi tadi.
  2. Saya telah berjaya menemui jawapan soalan tatabahasa itu.
  3. Mereka tidak menemui petunjuk baru dalam siasatan itu.
  • Dalam ayat-ayat di atas, sepatutnya kata menemui itu SEPATUTNYA digantikan dengan MENEMUKAN. (Lihat maksud kata menemui)
  1. Saya ke bilik guru untuk menemui Cikgu Azemi.  √
  2. Pasukan polis telah berjaya menemukan bangkai helikopter yang terhempas itu.  √
  3. Saya sempat menemui tetamu penting itu sebelum majlis tamat.  √
