Pendahuluan:

  • Gejala ponteng sekolah semakin berleluasa dan membimbangkan semua pihak.
  • Gejala ini merupakan suatu budaya yang negatif dan amat merugikan.

Faktor -faktor berlakunya gejala ponteng sekolah:-

  • Pelajar tidak berminat untuk belajar – mereka beranggapan bahawa dunia persekolahan amat membosankan.
  • Pengaruh rakan sebaya – tidak bijak memilih kawan.
  • Kurang kesedaran betapa pentingnya pelajaran untuk masa depan.
  • Suasana sekolah yang tidak berjaya menarik minat pelajar.
  • Beban pelajaran yang ditanggung oleh pelajar sangat berat.
  • Pelajar terlalu mementingkan hiburan dan kebebasan.
  • Kurangnya kerjasama antara ibu bapa dengan guru.
  • Ibu bapa dan penjaga yang tidak mengambil berat tentang anak-anak.
  • Pengajaran dan pembelajaran yang membosankan.
  • Pelaksanaan peraturan dan disiplin sekolah yang terlalu ketat dan mengongkong.
  • Persekitaran sekolah yang membantu aktiviti ponteng seperti sekolah di kawasan pusat bandar, sekolah tidak mempunyai pagar yang sesuai, dll.
  • Persekolah yang terlalu mementingkan peperiksaan.
  • Pengaruh negatif media massa’
  • Peningkatan masalah sosial dan penagihan dadah dalam kalangan pelajar.
  • Lemahnya langkah pengawalan oleh pihak sekolah.
  • Anggota masyarakat yang tidak bersungguh-sungguh bekerjasama membanteras gejala ponteng sekolah.
  • Pihak berkuasa tidak bersungguh-sungguh berusaha membasmi gejala ponteng.
  • Hukuman setimpal yang boleh menakutkan pelajar ponteng tiada.